Aspergers syndrom VS. Schizotyp personlighetsstörning

Jaha så förrut har min psykolog sagt att hon tror att jag har AS eller atypisk autism men nu har hon ändrat sig till schizotyp personlighetsstörning, varför vet jag inte.Personligen vet jag inte om jag har någon utav de, kan känna igen mig på båda.Det finns dock många likheter mellan de båda men även skillnader och dessa tänkte jag gå igenom nu.

Schizotyp personlighetsstörning

  • Svårigheter när det gäller samspel socialt och i relationer.
  • Klarar inte av nära relationer.
  • Känner alltid obehag och ångest i sociala situationer.
  • Ses av andra som udda, tillbakadragen och med underliga beteenden.
  • Förvrängd perception och tänkande vilket kan te sig som kroppsillusioner (tex- att kroppen inte är ens egna utan någon annans) och osammanhängande tal eller att man ofta byter samtalsämne (håller inte röd tråd).
  • Annorlunda tänkande och tro, ex tror på telepait, aliens, att man har magiska krafter osv.

Aspergers syndrom

  • Svårigheter när det gäller förståelse och samspel socialt och i relationer.
  • Snäva eller stereotypa intressen.
  • Språksvårigheter när det gäller förståelse och kommunikation, kan tex ofta byta ämne eller använda ord annorlunda eller skapa nya ord.
  • Bristande motorik.
  • Rutinbundenhet.Ogillar plötsliga förändringar.
  • Säregna eller ovanliga sinnesintryck, ex kan ljud uppfattas på annorlunda sätt och man kan även ha svårt att höra vissa ljud, världen kan verka splittrad och i vissa fall kanske inte kroppen känns som sin egen.

Likheter och olikheter
När man delar upp det så här ser det kanske inte så lika ut, men om man försöker tänka på helheten så skulle båda verka tillbakadragna/socialt klumpiga och udda, både i uppförande och i det de tänker och säger, samt uppfattar världen och sig själv annorlunda än andra. Schizotyp (tillsammans med schizoid) personlighetsstörning är en av de diagnoser som många med AS feldiagnosticeras med. En med AS kan även ha stark tro på det övernaturliga och magiska världar, jag har både läst och träffat flera med AS som har det. Dessutom har båda diagnoserna problem med ångest, depression och stresskänslighet.

Olikheterna då? Jo schizotyp ps är något man utvecklar medan aspergers syndrom är något man föds med. Schizotypa har dessutom lättare för att utveckla schizofreni och får då och då milda psykoser. Visserligen kan en med AS verka psykotisk om livet blir för kaotiskt men personen är inte psykotisk egentligen. En annan stor skillnad är att folk med schizotyp personlighetsstörning är paranoida av sig och vill inte ha några nära relationer över huvudtaget medan en person med aspergers syndrom ofta kan verka naiv snarare än misstänksam och gärna vill ha relationer (även om det ska ske på personens vilkor och ork) men är oförmögen/har väldigt svårt att få vänner/partners.

Vad tror jag om mig själv då? Jag vet inte riktigt, tänk om jag har fel? Jag kanske uppfattar mig själv helt fel. Jag vet ju att jag alltid har haft mina problem och jag tror knappast att jag är psykotisk, men jag vet inte om jag är så rutinbunden och annat sånt heller. Hmm..jadu.. så jag vet inte riktigt vad jag tror om mig själv.

3 thoughts on “Aspergers syndrom VS. Schizotyp personlighetsstörning

    • chenjiringu skriver:

      Jag har blivit utredd men inte fått svaret än.
      Det har varit massor med strul med utredningen.
      Jag vet inte riktigt vad jag tror. Eller om jag ska vara ärlig tror jag nog att risken är stor att jag har AS eller atypisk autism men jag är väldigt rädd och nervös inför den diagnosen medan jag inte känner igen mig i schizotyp ps. Jag har ju dessutom gjort screeningtestet för personlighetsstörningar och den visar att jag inte har någon specifik personlighetsstörning.
      Grubblar du på likheten mellan diagnoserna eller om du har någon utav de?

  1. EvaLis Adolfsson skriver:

    Jag fick först diagnosen personlighetsstörning UNS med drag av schizotyp personlighetsstörning och sedan aspergers. Jag tycker allvarligt talat att den första diagnosen stämmer bättre på mig.

Kommentera

