AS checklistor

Eftersom de på psyk tror att jag kan ha aspergers syndrom har jag letat efter olika checklistor med symptom på AS.Jag fick söka rätt länge innan jag hittade en sida där det fanns bra och utförliga checklistor.Här nedanför kommer jag skriva hur många ”rätt” jag hade på varje lista och vad de ”rätten” är.Listorna hittar du här.

Social interaktion 18/46
Vill umgås med andra i den egna åldern men vet inte hur jag ska göra.
Observerar eller står i utkanten av gruppen snarare än att vara med.
Dåligt/avsaknat prat för socialt bruk, ex. pratar enbart om ett ämne eller tar över samtalet.
Har problem med att skifta fokus i aktiviteter och vill ha kontroll över det som sker.
Visar ett snävt intresse när jag väljer aktiviteter.
Uppför sig på ett annorlunda sätt än sina jämnåriga, ex genom att uppföra sig som en fiktiv karaktär eller göra saker som är typiska för yngre personer.
Ointresserad i tidens mode, språk och aktiviteter som intresserar andra i samma ålder.
Har svårt med att veta hur man ska göra och reagera på andras känslor. Ex ber inte om hjälp, vet inte hur man ska reagera när man får hjälp och vet ej hur man ska reagera när man får komplimanger.
Sätter mig ifrån andra och undviker platser där jag måste vara med andra människor och väljer aktiviteter där jag får vara själv.
Har svårt att få kontakt med någon innan ett samtal inleds.
Fortsätter att prata på även fast andra blir uttråkade eller är upptagna med annat.
Ställer frågor som är för personliga.
Har självstimulerande beteenden som hummande, gungande och finger/handrörelser.
Undviker ögonkontakt.
Stirrar
Har annorlunda kroppsspråk och mimik.
Ser till höger eller vänster om personen som pratar med mig.
Tittar inte åt det håll som personen som pratar med mig står.

Språkfärdigheter 16/35
Har svårigheter att påbörja, underhålla och avsluta samtal med andra.
Byter ofta ämnen som till synes inte hör ihop med varandra eller pratar på om samma sak.
Vet hur man hälsar men har svårt att ta sig vidare i samtalet.
Har svårigheter att be om hjälp och kommentera.
Säger kommentarer som kan genera andra.
Avbryter andra.
Har svårigheter att hålla sig till samtalsämnet.
Frågar inte vad ord jag inte förstår betyder.
Skapar egna ord och använder de i samtal.
Har svårigheter att skilja mellan fakta och fantasi.
Har ett stort ordförråd men som mest består av adjektiv och verb.
Har svårt att kontrollera röststyrkan, blir antingen för högt eller för lågt.
Svårigheter att skilja mellan relevant och orelevant fakta och information.
Svårigheter att skifta tankekanaler och att behålla fokus på ämnet.
Har svårt att hålla kvar koncentrationen och blir lätt distraherad.
Svårigheter i att byta språksätt, ex. från formellt till abstrakt.

Intressen, rutiner och ordning 14/29
Är extremt perfektionistisk, allt måste göras perfekt.
Har vissa rutiner som vissa saker måste göras efter.
Har ett specifikt ämne som tar upp den mesta av tiden.
Uppvisar ovanliga rädslor.
Arrangerar saker på ett specifikt sätt.
Kan inte ändra mitt sätt att göra klart saker på än det sätt jag har lärt in.
Suddar om och om igen för att få bokstäverna att bli korrekta.
Färglägger så hårt att kritorna går av för att få bort allt det vita på pappret.
Sitter enbart på min specifika plats.
Har ett snävt urval av kläder, ex använder enbart t-shirt och leggings av bomull.
Vill göra klart allt på en gång, har svårt med långtidsprojekt.
Om rutinerna/reglerna inte kan följas resulteras det i följande reaktioner:
Ångest
Utbrott
Överdrivet intensiva negativa känslor

Motorik 7/13
Dålig balans.
Svårigheter med att kasta och ta emot bollar. Bollskräck är vanligt.
Svårigheter att imitera andras rörelser.
Svårigheter att imitera andras rytmer.
Svårigheter att hålla rätt tryck när jag skriver, målar, ritar etc.
Svårigheter att själv se delsteg som krävs för att göra klart något.
Frustration om den egna skriften inte är exakt lik modellen.

Kognitiva problem 23/36 (tagit bort 6 frågor de de handlar om fantasilekar som barn)
Svart-vitt tänkande.
Svårigheter att klara av uppgifter som är i flera delar. (multistep task)
Blir lätt distraherad och har svårt att bibehålla koncentrationen.
Har svårigheter med att organisera.
Har svårigheter att göra saker i rätt ordning.
Svårigheter att påbörja uppgifter.
Svårigheter att avsluta uppgifter.
Har svårt att följa anvisningar.
Har svårt att förstå/minnas/ta in ny information utan visuell hjälp/stöd.
Dålig impulskontroll.
Har svårigheter med övergångar.
Har ett starkt behov av perfektion.
Ber inte om hjälp att lösa problem.
Frågar inte efter det material som behövs för att göra något.
Gynnas av att använda scheman, bilder och ”ledtråds-kort” vid inlärning.
Använder visuell information för att hålla kvar koncentrationen/fokus.
Använder visuell information som ”back up”.
Använder visuell information för att få koncept mer konkreta.
Har normal eller över normal intelligens.
Har normalt eller över normalt beskrivande språkkunskaper.
Har hög moralisk standard.
Bra bokstavskunskaper.
Bra ordkunskaper.

Sensorisk överkänslighet 23/40
Har visuella problem.
Intensivt stirrande.
Undviker ögonkontakt.
Har auditiva problem.
Håller för öronen vid vissa ljud.
Visar intensiv rädsla vid plötsliga ljud.
Oförmåga att fokusera med flera ljud runt omkring sig.
Drar mig undan med flit för att undvika vissa ljud.
Blir rädd för ljudet av vissa specifika saker.
Har problem med lukter.
Blir illamående av vissa lukter.
Bra luktminne.
Känner lukter före andra.
Har taktila problem.
Får ångest vid att bli berörd utan förvarning.
Klarar inte av vissa material mot huden.
Har problem med sömmar och lappar i kläder.
Överkänslig mot smärta.
Har problem rörande mat.
Problem med vissa smaker och texturer på mat.
Blir lätt illamående.
Självstimulerande beteende, ex handrörelser och gungning.
Överkänslig mot förändringar i miljön.

Jaha då var listorna klar.Blev mer ”rätt” än vad jag trodde.Vet inte riktigt vad jag ska känna just nu.Totalt fick jag iaf 101/199, tycker det är mycket iaf.Man ska väll kanske tänka på att dessa listor är till för barn och inte vuxna.

Kommentera

