Flickor och AD(H)D

Följande citat är tagna ur boken ”Flickor med AD/HD” av Kathleen G. Nadeau. Av personliga skäl kommer jag välja de delarna som passar bäst in på mig.

”De tysta, mer inåtvända flickorna med uppmärksamhetsbrister har sina sociala svårigheter att kämpa med. Deras problem hänger ofta samman med blyghet och tillbakadragenhet, och i vissa fall har de också expressiva språkliga svårigheter. Deras upplevelser består snarare i att bli nochalerade och förbisedda av sina kamrater, än den direkta utstötning och kritik som en del hyperaktiva/impulsiva flickor får utstå. De här flickorna har en tendens att dra sig undan socialt. Fyllda av en känsla av att de inte hänger med i det höga tempot i de andra flickornas verbala interaktion, kan de göra sig osynliga i skolan och begränsa sitt umgänge till en eller ett par vänner utanför skolan.”

”De flickor som är svårast att identifiera – och som har sämst utsikter att få hjälp – är de som ofta ter sig mycket begåvade, men som lägger sin mesta energi på hårt arbete för att kompensera för sin odiagnostiserade AD/HD. De kan verka mycket driftiga, eller ängsliga, eller överdrivet fokuserade på sina studier. Deras höga betyg maskerar de oerhörda ansträngningar som har krävts för att uppnå dem. De här flickorna sitter ofta uppe hela natten och läser inför ett prov eller skriver klart en uppsats. Deras starka fokusering på studierna och deras ansträngningar hjälper de till goda prestationer, men priset är mycket högt. De går kanske tillslut ‘in i väggen’ när de studiemässiga kraven i fråga om läsning, skrivning och minne ökar på eftergymnasial nivå. Ofta har de väldigt lite sociala kontakter och de går heller inte ut med pojkar under gymnasieåren. Denna tendens till social isolering fortsätter många gånger också om flickan läser vidare, eftersom de har svårt att finna balans mellan studier och fritidsaktiviteter.”

”Hon är ofta en blyg dagdrömmare, som undviker att dra uppmärksamhet till sig. Hon är rädd för att säga någonting inför klassen, eftersom hon tror att hon kommer att göra fel eller bli förlöjligad. Hon känner sig ofta bortkommen och kan sitta och nervöst tvinna sitt hår. Hon sitter helst längst bak i klassrummet. Hon kan ge sken av att lyssna på läraren, även om hon i tankarna befinner sig någon helt annanstans. Flickor i den här gruppen undviker utmaningar, tappar lätt modet och har en tendens att ge upp inför minsta motgång. Deras brist på självförtroende återspeglas i deras ursäkter när de misslyckas, till exempel ”jag kan inte”, ”det är för svårt” eller ”jag har kunnat det, men nu har jag glömt det”. Det är vanligt att den uppmärksamhetsstörda flickan är desorganiserad, glömsk och ofta orolig för sitt skolarbete. De här flickorna anmäler sig aldrig frivilligt till en uppgift och drar sig för att ansluta sig till en grupp kamrater på rasterna. De är rädda för att andra barn ska göra narr av dem om de gör fel, vilket de är helt säkra på att de kommer att göra. En av de saker de fruktar mest av allt är frågan i klassrummet; de kan sitta och stirra ned i boken för att undvika ögonkontakt med läraren, i förhoppning om att han för stunden ska glömma bort att de över huvud taget existerar. Eftersom deras interaktion med läraren ofta är präglade av ängslan, kan dessa flickor ha svårt att uttrycka sig, också när de kan svaret. I allmänhet upplever flickorna inte detta problem tillsammans med familj eller nära vänner, då de känner sig mer avspända. Uppmärksamhetsstörda flickor med hög IQ och utan inlärningssvårigheter får diagnosen AD/HD mycket sent i livet, om alls. Dessa begåvade flickor har förmågan och resurser att kompensera för sitt kognitiva handikapp, vilket är både på gott och ont.”

Andra problem som hänger ihop med AD/HD är:

  • Försenad mognad
  • Svårigheter med att tillämpa kunskaper i nya situationer
  • Svårigheter med att iaktta och kontrollera sitt beteende
  • Svårigheter med att hantera flera händelser/saker samtidigt
  • Svårigheter att hantera förändringar
  • Taktil sensitivitet
  • Fysiska besvär som huvudvärk, magont och muskelvärk
  • Problem med att kontrollera blåsan
  • Känslighet för smaker och lukter
  • Annorlunda reaktioner på ljud
  • Klumpighet
  • Skamkänslor
  • Psykiska problem, särskilt depression och ångest
  • Annorlunda känslomässiga behov. Behovet kan te sig omättligt.
  • Annorlunda orala beteenden
  • Sömnstörningar
  • Problem med kamratrelationer

För mer information råder jag dig att läsa den bok jag nämnde i början av inlägget. Nedanför finner ni även vissa internet sidor om flickor/kvinnor och AD/HD.

Landstinget i Uppsala län – flickor och kvinnor med AD/HD

Flickor med autism eller ADHD symtom tas inte på allvar

NeuroNätet – flickor med AD/HD

Attention Kronoberg – Flickor med AD/HD

SBU – ADHD hos flickor

Flickor och ADD – ADHD

ADHD Kvinnor

web4health – ADHD hos vuxna kvinnor och unga flickor

Självhjälp på vägen – hjälp och stöd för barn, ungdomar, föräldrar, lärare och vårdpersonal

4 thoughts on “Flickor och AD(H)D

  1. ida skriver:

    hej,hittade hit via din kommentar hos My Silent Language,
    läste det här inlägget o kände igen ALLA symtom,utom blåsproblem o klumpighet.
    fått diagnosen autismspektrumstörning och antagligen add/adhd.(ovanpå alla andra diagnoser då.)
    ska följa din blogg nu
    ha det så gott du kan
    ida

    • chenjiringu skriver:

      Hej!
      Hoppas allt löser sig för dig. Själv har jag inte riktigt smält allt och har svårt med tanken att jag kanske har aspergers syndrom. Om du undrar något är det bara att du hör av dig för jag har läst en del om det hela och så, eller om du bara vill prata av dig.
      Hoppas du kommer gilla mina framtida inlägg ^^
      Ha det bra
      Tanya

  2. carola skriver:

    De här problemen hade min dotter hela skoltiden, klarade inte av det till s lut.
    skolan lyssnade inte, en dag fann jag henne i soffan….
    hon klarade sig MEN….

    Själv har jag nyss fått diagnoserna adhd och bipolär, har inte landat ännu…
    Mycket att ta till…

    Var rädd dom dig

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s