Mina problem

Har gjort en lista på mina problem. Jag tror jag har fått med allt.

  • Tappar lätt fokus.
  • Svårt att återgå till något när jag blir avbruten.
  • Blir lätt uttråkad. Känner att jag alltid måste göra något. Sitter ofta och pillar på något då jag har svårt att hålla händerna stilla.
  • Svårt att göra klart saker.
  • Svårt att veta vad som behövs och inte behövs, exempelvis: när jag ska skriva ett arbete om något vet jag inte vad som är relevant eller inte så arbetet blir långt och ger mycket stress och ångest.
  • Styrs av känslor och har svårt att kontrollera de. Är även väldigt känslig och ”härmar” ofta andras humör. Mina känslor är även väldigt intensiva. Ibland kan jag göra eller säga saker som jag sen kommer på inte var så bra att säga eller göra. Jag gråter även väldigt lätt och många känslor visas som ilska fastän det inte är det (till exempelvis ledsamhet och ångest). I denna punkt ingår även nedstämdhet/depression och ångest)
  • Jag har svårt att beskriva mina känslor med ord.
  • Kan rätt ofta göra om samma misstag flera gånger.
  • Har sällan en normal ”hastighet”. Gör antingen saker väldigt långsamt eller väldigt fort. Vilken gör att andra blir arga och jag slarvar en del.
  • Känner mig ofta väldigt förvirrad.
  • Kan ibland bara försvinna och bli onåbar, ibland på grund av att jag dagdrömmer och ibland på grund av att jag blir helt uppe i det jag gör.
  • Har dåligt minne. Har lätt för att glömma ex. saker som folk säger eller ber mig att göra.
  • Kan ibland vara lite väl försiktig när jag ska göra saker, lite feg kanske ibland av olika skäl.
  • Pratar ofta för mycket och ofta utan att tänka på att göra paus för andra. Ofta kan jag även prata otydligt och jag pratar ofta mycket fort och antingen för högt eller för lågt. Sedan har jag tydligen en tendens till att använda gammaldags eller ”akademiska” ord har jag fött höra.
  • Är rädd vad andra tycker om mig och får lätt ångest i sociala situationer då jag vet att jag lätt kan skämma ut mig och göra dumma saker. Jag vet att jag inte klarar av allt man ska i min ålder och är inte som de flesta andra heller. Tänker mycket på rädslan att få kritik och sånt. Försöker undvika sådana saker så gott jag kan.
  • Jag har dålig självkänsla.
  • Jag har svårt att be om hjälp för jag vill inte visa mig svag och ta upp andras tid. Jag försöker alltid dölja mina problem och göra allt till 110%.
  • Jag hanterar krav dåligt och är inte den bästa på konflikthantering.
  • Jag känner mig lätt utmattad då jag har varit på ställen med mycket folk och intryck.
  • Jag har svårt att bedöma/känna av tiden, jag vet liksom inte hur mycket den är. Har svårt att planera hur mycket tid det går åt till att göra vad.
  • Jag har svårt med matte och siffror överlag. Det tar tid och tankekraft att omvandla analog tid till digital och digital till analog. Sen måste jag även tänka till när det gäller höger och vänster. Jag har även svårt att bedöma hur fort någonting kommer emot mig, till exempel när jag ska ta emot en boll som kommer emot mig.
  • Jag har svårt att planera och få saker gjorda, jag vet liksom inte hur jag ska göra.
  • Jag är känslig mot vissa ljud, ljus, lukter, smaker och hur vissa saker känns mot huden. Jag kan reagera kraftigt på sånt som andra inte verkar märka alls.
  • Kan vara rätt trotsig ibland.
  • Jag är slarvig och tappar ofta bort saker och när jag hämtar något läggs det sällan tillbaka,

Kommentera

