Aspie-kriterier

autismforum.se hittade jag dessa aspie-kriterier och jag tänkte nu gå igenom de och se hurvida de stämmer på mig eller ej.

A. En kvalitativ fördel vid social interaktion, vilket visar sig på de flesta av följande sätt:

  1. Vänskapsrelationer karakteriseras av total lojalitet samt oklanderlig pålitlighet – Det tror jag och hoppas jag iaf.
  2. Frånvaro av sexism, ”ålders-ism”, fördomar mot främmande kulturer; förmåga att uppfatta människor ”så som de faktiskt är” – Det stämmer, både genom egna iaktagelser och vad andra har sagt.
  3. Står för sina åsikter oberoende av socialt sammanhang eller av vad andra tycker – Ja, iaf 98% av tiden.
  4. Förmåga att hålla fast vid egna teorier eller perspektiv trots att fakta talar emot – Jupp, men det är väl inte positivt… eller?
  5. Söker åhörare eller vänner som förmår:
    – vara entusiastiska för specialintressen och unika ämnen;
    – ta detaljer i beaktande;
    – ta sig tid med att diskutera ämnen som de flesta inte skulle orka intressera sig för  – Nummer ett och tre vet jag med säkerhet stämmer, nummer två vet jag inte.
  6. Lyssnar utan att hela tiden kritisera eller ta saker för givet – Jo men det tror jag, eller ja iaf vad jag vet.
  7. I första hand intresserad av det som verkligen tillför samtalet något; föredrar att undvika ”ritualistiskt småprat”, triviala kommentarer och ytlig samtal – För det mesta jag, ibland kan ytliga samtal vara trevligt och bra som ”isbrytare”.
  8. Söker uppriktiga, positiva och genuina vänner med ett förutsättningslöst sinne för humor – Jo det stämmer, fast gör inte alla det?

B. Talar ”Aspergeriska” flytande, ett socialt språk som karaktäriseras av minst tre av följande uttryck:

  1. Inriktning på att söka sanningen – Jo men sanningen är tämligen relativ.
  2. Samtal utan dolda budskap – Nja jag har nog en del dolda budskap.
  3. Ett väl utvecklat ordförråd samt intresse för ord – Jupp, älskar ord.
  4. Fascination för språklig humor, som ordlekar – Räknas TP och sånt? Isf ja absolut.
  5. Avancerat bruk visuella metaforer – Jupp

C. Kognitiva färdigheter som karaktäriseras av åtminstone fyra av följande uttryck:

  1. Stark förkärlek för detaljer framför helhet – Nope
  2. Originellt, ofta personligt perspektiv vid problemlösning – Vet ej.
  3. Sällsynt bra minne och/eller förmåga att minnas detaljer som andra oftast glömmer bort eller förbiser: exempelvis, namn, datum, scheman och rutiner – Eeeh vissa detaljer men inte de som nämns ovan.
  4. Extrem idoghet när det gäller att samla och katalogisera information om ämnesområden som intresserar personen i fråga – Nja det tycker jag inte stämmer.
  5. Står helt fast vid sina åsikter och tankar – Jupp jupp
  6. Som ett ”levande lexikon” när det gäller kunskaper inom ett eller flera områden – Ett levande allmänbildat lexikon isf.
  7. Kunskap om rutiner samt en absolut önskan att upprätthålla regler, ordning och noggrannhet – Både ja och nej. Gillar inte rutiner men regler kan vara bra men de för inte vara för strikta.
  8. Tydlighet gällande egna värderingar/beslut, vilka ej påverkas av politiska eller ekonomiska faktorer – Jo det tror jag stämmer.

D. Övriga möjliga drag:

  1. En mycket utvecklad känslighet för specifika sensoriska upplevelser och stimuli, exempelvis: hörsel, beröring, synintryck och/eller lukt – Ja, ett av mina större problem faktiskt.
  2. Styrka i individuella idrottsgrenar och spel, särskilt de som kräver uthållighet och visuell precision, exempelvis rodd, simning, bowling och schack – Nej nej och återigen nej.
  3. ”Socialt obesjungen hjälte” med tillitsfull optimism som utmärkande egenskap: faller ofta offer för andras sociala brister, men är ändå orubblig i sin tro att det går att finna en verklig vän – Eeeh aldrig riktigt tänkt på det, vet ej om det stämmer.
  4. Ökad sannolikhet, jämfört med den övriga befolkningen, att påbörja universitetsstudier – Påbörjat ja, avslutat nej.
  5. Tar ofta hand om de som faller utanför ramen för typisk utveckling – Ja det stämmer, gillar att ta hand om behövande öht.

Jaha vad drar man för slutsats om detta då? Att jag är en aspie? I hope not.

Kommentera

