Psykologbesöket

Igår var jag och träffade min psykolog. Vi skulle gå igenom mitt resultat för QB-testet och WAIS plus att jag skulle få reda på mer vad som ska hända.

QB-testet (test som kollar din koncentrationsförmåga) visade att jag hade ett ojämnt resultat och att jag var lite för snabb med att trycka, dvs lite för impulsiv. Resultatet blev sämre än normalt men inte extremt mycket sämre men det visar att jag har problem när det gäller koncentration och då verkar det som att det är mina impulsiva drag som ställer till det.

WAIS testet (intelligens test)  visar att jag generellt sätt har ett IQ på långt över normalt (exakta siffra fick jag inte). Allmänbildning, ordförståelse, allmän förståelse och liknelser låg jag över och mycket över normalt på. Sifferrepetition, bokstavs-siffer-repetition och artimetik var långt under normalt (detta är vad man kallar arbetsminnet). Bildkompletering, blockmönster, matriser och bildarrangemang låg över eller långt över normalt men kodning låg strax under normalt.

Så mitt största problem är helt enkelt arbetsminnet. Arbetsminnet är den del av minnet som behandlar det som händer nu och minnena lagras bara där i ca 30-120 sekunder om inte informationen repeteras. Så ett dåligt arbetsminne gör dig glömsk och virrig och kan få dig att verka som du inte har lyssnat på vad personen sagt eller att du inte har läst läxorna fastän du har. Du kan få svårt att minnas vart du lagt saker och svårt för att börja och/eller genomföra krävande uppgifter. Detta förklarar en del för mig för jag har börjat tro att jag kanske inte har lyssnat eller läst ordentligt men så är alltså inte fallet, jag har helt enkelt problem med att minnas det hela.

Än är hon dock inte säker på vad jag kan ha för diagnos och hon har sagt att jag kan tillhöra den lilla grupp där man inte har någon diagnos men ändå har problem. Så jag ska göra tre test till, hon sa inte vilka men ett skulle i alla fall testa mina exekutiva funktioner. Exekutiva funktioner är avsikt, planering och målinriktat beteende, dvs det är de man använder när man sätter upp mål, planerar för att uppnå dem, genomföra planer och anvisningar samt bibehålla intresse och ansträngning för att avsluta en uppgift.

De diagnoser hon tror jag kan ha är: depression, social fobi, psykos eller pre-psykos, aspergers syndrom eller atypisk autism, bipolär och ADHD.

Vad jag ska tänka om allt detta vet jag inte. Det känns ju skönt att veta det där om arbetsminnet och att jag faktiskt försöker men att det inte funkar riktigt som det ska så det är ju inte mitt fel att jag inte minns saker och så. Ovissheten om vad det kan vara är jobbig och att hon nämner psykos och autism är skrämmande för mig, mycket skrämmande. Sen var det även lite skrämmande att WAIS testet kunde peka ut så mycket och hon sa saker som det hade visat som stämde så bra, tex att jag har svårare att förklara något med egna ord än att berätta eller visa nått jag har lärt in. Jag har alltså massa känslor och åsikter och sånt om saker men att få fram det i ord är oftast svårt, jag menar hur översätter man känslor, bilder och färg till ord bra och rättvist? Jaja det var allt för nu.

Kommentera

