Nervös

På torsdag påbörjas min NPF utredning. Jag är riktigt jäkla nervös. Vad kommer svaren bli egentligen? Kommer jag gå runt och må så här enda tills jag får svaren i december-januari? Hur ska jag orka att må så här fram tills dess, går ju runt som på nålar hela tiden.

Min psykolog verkar inte tro att jag har något NPF över huvudtaget, och hon är den första psyk-person som inte tror det. Aspergers syndrom vet jag inte vad jag ska tro om faktiskt men ADHD känns väldigt ”passande”. Det mesta jag har läst om tjejer och ADHD passar otroligt bra på mig, trodde verkligen inte det var så förut. ADHD är ju något jag bara skulle ha fnyst åt för bara ett år sedan, ja tom mindre tid en så, ca 6 månader faktiskt. Men nu, ja nu tänker jag helt annorlunda. Varför får man inte veta mer om tjejer och NPF utan bara killar? Tänk hur många tjejer det är där ute som lider i onödan.

Det finns ju några punkter som alla med ADHD har (förutom en ev. två om man har ADD) och jag tänkte beskriva lite om hur jag är under varje punkt. Ja jag tänker vara hur ego jag vill, detta är faktiskt min blogg.

Ouppmärksamhet: Det jag minns från mig som barn när det gäller detta var att jag oftast hade jättesvårt att koncentrera mig på sånt som krävde nått av mig och som var tråkigt. Jag försvann även väldigt lätt iväg och ofta lyssnade jag men det fastnade inte riktigt i huvudet. Det skumma var även att jag kunde koncentrera mig hårt och ganska länge om det var något jag verkligen gillade, tex att rita. Samma sak gäller idag som när jag var barn när det gäller ouppmärksamhet.

Avledbarhet: Redan som barn hade jag väldigt svårt att koncentrera mig på nått om det hände mycket runt om mig, eller ja det behövde inte vara mycket egentligen, det räckte med ett ljud av något slag, en särskild doft eller ljus som blinkade eller rörde sig. Även om någon bara snuddade vid mig kunde mitt fokus avbrytas. Jag minns att jag i grundskolan ofta fick sitta i ett grupprum och jobba för jag kunde verkligen inte få något gjort i klassrummet. Det var så mycket som hände där att det absolut inte gick att koncentrera sig alls. Men ibland, ok lika ofta som yttre faktorer, var det min egna fantasi som tog mitt fokus från mer nödvändiga uppgifter. Även detta är likadant nu som förr, faktum är att jag tror det har blivit värre.

Slarvighet: Slarvig har jag alltid varit. Jag läser inte instruktioner och inväntar inga direktioner. Jag vill göra allt snabbt så jag gör ofta en hel del slarvfel. Jag har även alltid varit duktig på att tappa bort saker, särskilt lappar och småprylar.

Oorganiserad: Om ni kunde fråga min mamma skulle hon nog sucka. Organiserad är något som aldrig funnits i min närhet. Jag är en mästare på att stöka ner och jag kan inte planera hur jag ska göra saker alls. Jag har svårt att se hur jag ska använda min tid effektivt och hur länge saker faktiskt tar att göra och när jag ska göra vad och vad som kommer efter vad.. ja ni fattar nog. Att planera och organisera har alltid varit och är ett stort problem för mig.

Hyperaktivitet: Det är den här biten som de flesta tänker på när man säger ADHD och så även jag, och jag har aldrig varit ett barn som klättrat på väggarna. Där emot har jag alltid haft en känsla av rastlöshet och ofta även stress inombords och jag har alltid känt behovet av att göra något. När jag suttit still har jag alltid gjort något med händer och/eller fötter. Klottra är också nått jag ofta alltid gjort, tex på lektionstid när jag ska lyssna på läraren har jag alltid klottrat, det är som att det faktiskt går lite lättare att lyssna då, om jag inte uppslukas i det jag ritar. Jag är även pratsam och pratar ofta fort och mycket och dessutom byter jag ofta ämne. Allt detta är något som fortfarande finns hos mig och som har funnits sedan barndomen.

Impulsivitet: Jag har alltid haft problem med att jag gjort och sagt det jag tänker och känner för. Detta är dock ett problem som faktiskt blivit värre med tiden och fått större konsekvenser, sen om det beror på att det ansvar jag bör kunna ta har ökat eller om problemen har blivit större vet jag faktiskt inte.

Övriga problem: Andra problem som jag har och alltid har haft är turtagning, att vänta i köer, överkänslighet för yttre saker som ljud, ljus, dofter och vissa material. Jag är dessutom lite klumpig av mig men detta har dock förbättrats något sedan jag var barn men jag är ändå något klumpigare än andra i min ålder. Dessutom reagerar jag väldigt lätt och kraftigt känslomässigt och har svårt att tala om vad jag känner och reagerar istället, tex genom att kasta saker eller smälla i dörrar när jag blir arg.

Hmm jag tror det var allt😛 Sen har jag ju såklart andra problem som är indirekt eller inte alls relaterat till ADHD så som ångest, depression och fobier.

Kommentera

