Tankar om emo och goth

Emo och Goth, två ord de flesta har hört och två ord jag ofta blir kallad för. Men vad är det egentligen? Alltså jag vet att det är två stilar men vad innebär stilarna egentligen, vet i och för sig en del om de men alla verkar ha så olika åsikter.

En del säger att Emo och Goth är på ett sätt och ett sätt enbart, det gamla 80-tals sättet. Dock går i alla fall Gothen att spåra till 30-talet med Hollywoods vampar som Theda Bara. Emon är jag inte lika kunnig om dess historia. För dessa människor är det det gamla som gäller och originalbandet, något annat kan inte vara Goth eller Emo.

Andra säger att både Gothen och Emon har utvecklats och nu finns i flera olika stilar och att musiken har utvecklas med. Band som My Chemical Romance, Green Day och Panic! At the Disco anses här som Emo och Marilyn Manson, Evanescence och även gothic metal band som Epica räknas som Goth här. När det gäller olika stilar så verkar Emon bara ha tre, fjortisemo (sett som ett skällsord av ‘riktiga’ emos), vanlig emo och japansk emo (ibland extremt lika j-rockarna/visual kei). Gothen däremot har så många stilar att jag inte kan skriva om de alla men bla Cyber, Perky/Glitter, J-Goth och Nerd.

Men hur ligger det till egentligen? Är det bara det gamla som ska räknas som Emo och Goth eller har stilarna verkligen utvecklats och rymmer mer nu än förr? Själv vet jag inte riktigt, jag anser att så länge man är nöjd själv så spelar det ingen roll. Visst kan jag förstå att man vill tillhöra en stil för det får än att känna att man tillhör något. Ska jag sätta en stämpel på mig själv blir det nog Perky Goth eftersom det är Gothen jag har mest intressen inom.

Hmm stilarna kan nog ha utvecklats trots allt, jag menar allt annat utvecklas så varför inte subkulturer med?

2 thoughts on “Tankar om emo och goth

  1. Elin, sofie & helene skriver:

    Hej.
    Vi ska göra en redovisning i skolan om olika kulturer och vi läser om emo.
    Skulle vi kunna få ställa några frågor till dig privat angående Emokulturen.
    mvh

Kommentera

