Mer fakta som pekar på ADHD

Jag har hittat mer fakta som pekar på ADHD, ja jag vet jag tjatar mycket om diagnoser men det är för att mycket kretsar kring det just nu, jag vill ju få hjälp. Det som verkar stämma bäst in hos mig är ADHD, någon form av autism (förmodligen atypisk autism) och fobisk personlighetsstörning. Men här kommer iaf ‘kriterier’ på vuxen ADHD. Mina kommentarer är skrivna med kursiv text.

En kronisk störning där åtminstone tolv av följande punkter återfinns:
1. En känsla av att aldrig få någonting gjort (känner jag i princip hela tiden.)
2. Svårt att organisera göromål (kan ju bla nämna att det tog mig ca 2 veckor att få tvätten gjord.)
3. Kronisk ångest eller svårigheter att komma igång (jsg har mer eller mindre ångest jämt.)
4. Många projekt på gång samtidigt; problem att fullfölja (hehe ja jag har minst 3 saker på gång samtidigt.)
5. Tendens att säga vad som faller en in, ofta utan tanke på omständighet eller tidpunkt (inte helt ovanligt, nej.)
6. Ständigt sökande efter nya stimulanser i tillvaron (jag är alltid på jakt efter spänning eller nått som kan stimulera mina sinnen.)
7. Blir lätt frustrerad, uttråkad (oja, detta är nog ett av mina större problem)
8. Lättdistraherad, svårt att fokusera koncentrationen längre tid, ”glider lätt iväg” i tankarna (även detta är ett stort problem.)
9. Ofta kreativ, intuitiv, hög intelligens (ja, ja och ja.)
10. Svårigheter att ”gå den formella vägen”, följa den etablerade, korrekta proceduren (hmm jo det stämmer, jag vill gärna göra på mitt sätt och finna nya vägar.)
11. Otålig; låg tolerans mot frustration (haha ja verkligen.)
12. Impulsiv, verbalt och/eller i handling (jupp det med.)
13. Tendens att ständigt oroa sig i onödan (inte alltid men ofta.)
14. Känsla av att något negativt kommer att hända, osäkerhet (samma svar som ovan.)
15. Känslo-svallningar, humöret åker berg-och-dalbana (även detta är ett av mina större problem.)
16. Rastlöshet (jupp även det ett stort problem.)
17. Tendens att fastna i missbruk (det har jag faktiskt inte gjort, om inte självskador räknas.)
18. Kroniskt dåligt självförtroende (ja tyvärr.)
19. Felaktig själv-bild (eeehm. vet inte, tror det. är väl lite svårt att svara på själv.)

20. Familje/släkt-historia av ADHD eller andra problem med impuls-kontroll och humörsvängningar (humörsvägningar iaf men resten vet jag inte.)

6 thoughts on “Mer fakta som pekar på ADHD

  1. toyon95 skriver:

    Har en vän med ADHD. Vi brukar alltid disskutera häftigt, och bråka om vem som är ”smartast” (Vi är dock inte seriösa då…) Så ja ryckte till när jag läste 9:an.
    Ryser vid tanken på vilket sätt han skulle nyttja den informationen….😄

  2. toyon95 skriver:

    mhm… Verkar inte vara som dom vet särskilt mycket om det? Du har skrivt mer om ADHD va? Ska nog ta och läsa dom inläggen isåfall. När man blir intresserad av något måste man ju ta reda på allt!

    • chenjiringu skriver:

      Tyvärr så är hjärnan en svår del av kroppen att förstå sig på men forskning pågår hela tiden. Gör så om du vill och fler lär komma. Ja verkligen, jag är dessutom mycket nyfiken, vilket både är bra och dåligt ^_^😛

Kommentera

