Kriterie check – Fobisk personlighetsstörning

Fobisk personlighetsstörning

DSM-IV (diagnostisk och statistisk manual över psykiska sjukdomar, fjärde upplagan) beskriver fobisk personlighetsstörning som ett genomgående mönster av social hämning, känslor av otillräcklighet och överkänslighet för negativa omdömen. Störningen visar sig i ett flertal olika situationer och sammanhang från tidig vuxenålder och tar sig minst fyra av följande uttryck:

  • undviker yrkesaktiviteter där sociala kontakter är av betydelse pga rädsla för kritik, ogillande eller avvisande (Jag har inte jobbat men jag har undvikit skolarbeten på grund av rädsla för kritik och ogillande.)
  • är ovillig att närma sig andra utan att vara säker på att bli omtyckt (Ja jag träffar ingen utan att veta att den gillar mig, är jävligt rädd och nervös ändå.)
  • är återhållsam i intima förhållanden pga rädsla för att känna sig skamsen eller förlöjligad (I alla fall på vissa delar.)
  • är upptagen av rädsla för att bli kritiserad eller avvisad i sociala situationer (Ja det är något jag tänker ofta på.)
  • är hämmad i nya sociala situationer pga känslor av otillräcklighet (Jag vet inte hur hämmad jag är men det påverkar mig i alla fall.)
  • betraktar sig själv som socialt oduglig, oattraktiv eller underlägsen andra (Ja på alla tre.)
  • är påtagligt ovillig att ta personliga risker eller att ge sig in i nya aktiviteter eftersom det skulle kunna leda till genanta situationer (Det beror på situationen, men delvis.)

Jaha fobisk personlighetsstörning verkar ju stämma det med.

One thought on “Kriterie check – Fobisk personlighetsstörning

Kommentera

