Kriterie check – Borderline personlighetsstörning

Borderline personlighetsstörning

En borderline personlighetsstörning enligt DSM IV karakteriseras av ett genomgående mönster av instabilitet i relationer med andra människor, i självbild och affekter, samt markerad impulsivitet med början i tidig vuxen ålder.Detta visar sig på olika sätt, varav minst fem av följande:

  1. Gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller inbillade separationer.Observera:Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.  (Nej, jag gör inga ansträngningar för att undvika separationer.)
  2. Uppvisar ett mönster av instabila och intensiva relationer med andra människor som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering.(Nej det gör jag inte det heller.)
  3. Uppvisar identitetsstörning:påtaglig och varaktig instabilitet i självbild och identitetskänsla.(Nja jag har dåligt självförtroende men jag vet inte om jag skulle kalla det för instabil självbild och identitetskänsla.)
  4. Visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (t ex slösaktighet, sexuell äventyrlighet, drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning).Observera:Självmords- eller självstympande beteende som beskrivs under kriterium 5 räknas inte in här.(Visst jag är impulsiv men inte i nått speciellt och inte i nått av det som nämns där. Jag är mer impulsiv i det att jag säger det jag tänker innan jag tänker efter och påbörjar idéer utan att tänka igenom det riktigt.)
  5. Uppvisar upprepat självmordsbeteende med gester, hot eller självstympande handlingar (Ja jag skadar mig själv och har försökt ta livet av mig.)
  6. Affektiv instabilitet som kommer av en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (t ex intensiv, episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar några timmar och endast i enstaka fall längre än några dagar).(Både ja och nej.Jag är lättsårad och lättirriterad men oftast har jag samma grundmående rätt länge.Oftast är jag deprimerad men ibland får jag några dagar då jag är väldigt väldigt glad.)
  7. Kronisk tomhetskänsla.(Nej jag har ingen kronisk tomhetskänsla.)
  8. Uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller svårighet att kontrollera ilska (t ex ofta förekommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål).(Ja jag blir lätt arg.)
  9. Har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller allvarliga dissociativa symptom.(Nej det har jag inte.)

Jag verkar inte ha borderline personlighetsstörning.

2 thoughts on “Kriterie check – Borderline personlighetsstörning

Kommentera

