Ayurveda

Ayurveda är länge något som har intresserat mig men jag har egentligen aldrig läst om det. Men idag tog jag mig till att låna en bok om det. Det verkar bra och mycket som står där är sådant som stämmer och som jag redan gör instinktivt. Och såklart vill jag ändra allt på en gång, men gör jag det vet jag att jag inte kommer att hålla det så därför tänker jag ändra på några saker i taget. Till en början tänker jag införskaffa den kryddblandning som är för min dosha (kroppstyp, min är Vata), dricka varmt vatten eller grönt te det första jag gör på morgonen, varmt vatten med citron och honung på kvällen samt göra vissa yogaövningar innan jag somnar och när jag vaknar.

Yogapositionerna är (varje namn är länkat till en youtube-video):

Uttanasana

Halasana

Savasana

Marjarvasana och Bitilasana – på morgonen

Fler yogapositioner hittar du på Yoga Journal. Och mer om ayurveda inklusive test om vilken dosha du tillhör hittar du på Ayur-Veda.

Kommentera

